۱۱ فروردین , ۱۳۹۹

آیین نامه اجرایی تشکیلات اداری و امور مالی و نحوه اداره دبیرخانه هیأت عالی نظارت

آیین نامه اجرایی تشکیلات اداری و امور مالی و نحوه اداره دبیرخانه هیأت عالی نظارت(موضوع ماده۵۴ قانون نظام صنفی)[۱]

تعاریف

ماده۱- تعاریف:

قانون: قانون نظام صنفی

هیأت: هیأت عالی نظارت

دبیرخانه: دبیرخانه هیأت عالی نظارت

کمیسیون: کمیسیون نظارت مراکز استان­ها

تشکیلات اداری

ماده۲- دبیرخانه به عنوان بازوی اجرایی هیأت محسوب گردیده و جزء تشکیلات مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب نمی­ گردد و دبیر آن به پیشنهاد معاون توسعه بازرگانی داخلی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، منصوب می­گردد.

تبصره- دبیرخانه از نظر مالی، معاملاتی، استخدامی و تشکیلاتی منحصراً تابع این آیین­ نامه می­باشد.

ماده۳- تشکیلات دبیرخانه به شرح زیر می­باشد:

الف- واحد امور عمومی مرکب از یک نفر مسئول، یک نفر کارشناس، یک نفر متصدی امور دفتری، دو نفر ماشین­ نویس و راننده.

ب- واحد امور مالی مرکب از یک نفر مسئول و یک نفر کارشناس.

ج- واحد حقوقی مرکب از یک نفرمسئول و دونفر کارشناس حقوقی.

د- واحد فن­آوری اطلاعات مرکب از یک مسئول و حداقل دو نفر کارشناس سخت­ افزار و نرم ­افزار و یک نفر کارشناس شبکه.

ه- واحد پیگیری و نظارت مرکب از یک نفر مسئول دو نفر کارشناس بازرگانی- اقتصادی و دو نفر کارشناس آمار.

و- واحد آموزش و پژوهش مرکب از یک نفر مسئول و دو نفر کارشناس مدیریت آموزشی.

ماده۴- دبیرخانه می ­تواند نسبت به بکارگیری افراد متخصص واجد شرایط به­ عنوان مشاور به صورت قرارداد روزمزد و یا پروژه، اقدام نماید.

امور مالی

ماده۵- دبیرخانه مکلف است با افتتاح حساب جاری نسبت به واریز وجوه حاصله از فعالیت ­های زیر در حساب مزبور اقدام نماید.

۱- چاپ و فروش نشریات، کتب و جزوات به منظور ارتقاء سطح اطلاعات و آگاهی­ های افراد صنفی و سازمان­ های صنفی سراسر کشور.

۲- چاپ و فروش فرم ­های خام پروانه کسب، فرم­ های مورد نیاز سازمان­ های صنفی. خدمات فنی صدور و تمدید پروانه کسب الکترونیکی.

۳- درج آگهی ­های تبلیغاتی و اطلاعیه در نشریات دبیرخانه و یا پایگاه ­های اینترنتی مرتبط.

۴- ایجاد و توسعه سامانه ­های الکترونیکی مرتبط با سازمان ­های صنفی. خدمات مربوط به استعلامات الکترونیکی، صدور تمدید گواهی امضای دیجیتال و خدمات صدور گواهی امنیتی دیجیتال مربوط به واحدها و تشکل های صنفی.

۵- ارائه خدمات زیرساخت مربوط به دریافت و پردازش اطلاعات سامانه صندوق مکانیزه فروش.

۶- تهیه و توزیع نرم ­افزارهای مورد نیاز سازمان­ های صنفی و پشتیبانی آن.

۷- وجوه مربوط به حق­ السهم وزارت صنعت، معدن و تجارت از موضوع تبصره۷» ماده۷۲» قانون.

تبصره- ذی ­حسابی وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است حق­ السهم وزارتخانه متبوع، از وجوه حاصله از درآمدهای تبصره۷» ماده۷۲» را به حساب دبیرخانه واریز تا در اجرای قانون هزینه نماید.

۸- سپرده­ گذاری در بانک­ها.

۹- ایجاد و یا مشارکت در راه ­اندازی مراکز آموزشی و پژوهشی به منظور افزایش توانمندی سازمان های صنفی کشور.

تبصره۱- دبیرخانه مجاز به داشتن بیش از یک حساب جاری در بانک­ های کشور می­ باشد و برداشت از آنها با امضای دبیر هیأت و مدیر مالی همراه با مهر دبیرخانه خواهد بود.

تبصره۲- دبیرخانه مکلف است کلیه درآمدها و هزینه ­های مربوط به حساب مزبور را در دفاتر روزنامه و کل ثبت نموده و گزارش عملیات مالی و ترازنامه سالیانه خود را در صورت اعلام معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایشان ارسال نماید.

تبصره۳- دبیرخانه مجاز است به منظور کسب درآمدهای موضوع این ماده با اشخاص حقیقی و حقوقی براساس صلاح و صرفه قرارداد منعقد نماید.

وظایف دبیرخانه هیأت

ماده۶- وظایف و اختیارات دبیرخانه به شرح ذیل می­باشد:

۱- تهیه و تنظیم دستور کار، تشکیل جلسات و تنظیم صورتجلسات هیأت.

۲- ارسال دستور کار و دعوت­نامه شرکت در جلسات برای اعضای هیأت و حسب مورد افراد صاحب­ نظر بدون داشتن حق رای.

۳- بررسی و ارائه گزارشات کارشناسی لازم در خصوص پرونده ­ها و موضوعات قابل طرح در هیأت.

۴- ابلاغ مصوبات هیأت به کمیسیون­ ها، سازمان­های صنفی و سایر مراجع ذی­ربط.

۵- پیگیری تشکیل منظم جلسات کمیسیون­ های نظارت شهرستان­ ها و تطبیق مصوبات آنان (مراکز استان­ها) با قانون و مقررات و ارائه طریق جهت اصلاح مصوبات مذکور.

۶- بررسی و ارزیابی عملکرد سازمان­های صنفی و کمیسیون­ های نظارت.

۷- نظارت بر حسن اجرای دقیق قانون و مصوبات هیأت، ارائه نظرات کارشناسی و انجام اقدامات قانونی لازم در جهت رفع مشکلات اجرایی و وظایف تفویض شده به کمیسیون­ ها (موضوع ماده۵۶» قانون).

۸- تهیه و تدوین آیین­ نامه­ ها و دستورالعمل­ ها.

۹- نظارت بر عملکرد اتاق اصناف ایران، تهیه گزارش و ارائه پیشنهاد در خصوص مسائل و مشکلات اصناف و سازمان­های صنفی برای وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون توسعه بازرگانی داخلی.

۱۰- پیگیری انجام به موقع و قانونی انتخابات اتحادیه ­ها و اتاق های اصناف در سراسر کشور.

۱۱- بررسی شکایات و اعتراضات واصله از عملکرد سازمان­ های صنفی و کمیسیون­ های نظارت و اعلام نظر در این خصوص.

۱۲- انجام پژوهش­ های کاربردی مرتبط با اصناف و برگزاری همایش و کارگاه ­های آموزشی، توجیهی برای سازمان­های صنفی، کمیسیون­ های نظارت و دستگاه­ های ذی­ربط.

۱۳- برگزاری انتخابات اتاق اصناف ایران و اتحادیه کشوری.

۱۴- ایجاد زیرساخت­ های لازم به منظور برگزاری انتخابات سازمان­ های صنفی، صدور پروانه کسب و …، به صورت الکترونیکی و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات اداری به صورت مکانیزه.

۱۵- سایر امور محوله از سوی هیأت یا پیش ­بینی­ شده در آیین­ نامه­ ها.

ماده۷- این آیین ­نامه به استناد ماده۵۴» قانون نظام صنفی مصوب۹۲٫۶٫۱۲ مشتمل بر۷» ماده و ۵» تبصره تهیه و در تاریخ۹۳٫۵٫۶توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد تصویب قرارگرفت و از تاریخ تصویب، آیین ­نامه قبلی لغو می­گردد.

 

[۱] این آیین نامه طی نامه شماره ۶۰٫۱۰۷۸۹۵–.۹۳٫۵٫۱۴مرکزاصناف وبازرگانان ایران ابلاغ شده است

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.